XCIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta
ul. Fundamentowa 38/42
04-036 Warszawa
sekretariat@herbert99lo.edu.pl
telefon: 226719927
fax: 226719927
15 czerwca 2018 r. (piątek) w siedzibie Akademii Pedagogiki Specjalnej na ul. Szczęśliwickiej odbyła się konferencja podsumowująca realizację projektu Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach Warszawa – Berlin.
W spotkaniu wzięli udział wszyscy partnerzy projektu z Warszawy i Berlina oraz zaproszeni goście – przedstawiciele władz Warszawy, nauczyciele szkół warszawskich.
Podczas konferencji przypomniano założenia projektu oraz zaprezentowano efekty pracy projektowej, w tym publikację, która zawiera spostrzeżenia uczestników po wizytach w szkołach partnerskich, a także prezentuje przeprowadzenie w szkołach kampanii społecznej dotyczącej wielokulturowości. Spotkanie zakończyło się prezentacją tych kampanii przez poszczególne szkoły z Berlina i Warszawy.
Udział w projekcie był ciekawym doświadczeniem dla szkoły, nauczycieli i uczniów.
W projekcie trwającym od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2018 r. wzięli udział wymienieni poniżej nauczyciele:
w roku szkolnym 2016/2017 p. Hanna Adamkiewicz p. Marcin Kozera p. Izabela Wiśniowska p. Agnieszka Zadrożna |
w roku szkolnym 2017/2018 p. Marcin Kozera p. Barbara Nowakowska p. Justyna Połacieniec p. Agnieszka Zadrożna |
koordynator projektu – p. Grażyna Jaroszuk
KONFERENCJA
15 czerwca 2018 r. (piątek) w godz. 9.00-14.30 w siedzibie Akademii Pedagogiki Specjalnej na ul. Szczęśliwickiej 40, aula A, gmach C odbędzie się konferencja podsumowująca realizację projektu Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach Warszawa – Berlin.
Wydarzenie jest organizowane przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z partnerami projektu Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach Warszawa – Berlin realizowanego w ramach programu Erasmus+ Akcja 2: Partnerstwa Strategiczne. Rejestracja uczestników rozpoczyna się o godz. 8.30.
Wśród prelegentów i uczestników konferencji znajdą się m.in. przedstawiciele Senatu Berlina, a także dyrektorzy i nauczyciele ze szkół partnerskich zainteresowani kontynuacją współpracy w dziedzinie edukacji. W związku z tym, będzie to również znakomita okazja do zaplanowania współpracy bilateralnej z berlińskimi szkołami, realizowanej np. w ramach projektów akcji KA1 lub KA2 finansowanych ze środków programu ERASMUS+.
W trakcie konferencji zostaną zaprezentowane rezultaty Projektu, którego celem było przygotowanie nauczycieli do efektywnej pracy z uczniami cudzoziemskimi/uchodźczymi oraz pracy z uczniami w zakresie przygotowania do życia w różnicującym się społeczeństwie, w tym kształtowanie postaw otwartości i tolerancji.
Szczegółowe informacje o Projekcie znajdują się na stronie Biura Edukacji w zakładce Projekty Europejskie/ Programy edukacyjne i młodzieżowe.
Zgłoszenie udziału w konferencji proszę przesyłać na adresy: ext.m.czapla@um.warszawa.pl i ext.kkrystman@um.warszawa.pl
Osobą odpowiedzialną za organizację konferencji jest p. Małgorzata Mochtak: mmochtak@um.warszawa.pl tel. 224433557, 519047439.
Nagranie konferencji znajduje się na stronie Urzędu m.st. Warszawy: https://um.warszawa.pl/waw/
Goście z Berlina w naszej szkole
W dniach 12-16 lutego 2018 roku odbyła się kolejna wizyta nauczycieli z Berlina w warszawskich szkołach w ramach projektu Erasmus+.
Pierwszego dnia wszyscy odbyliśmy szkolenie „Jak zorganizować kampanię społeczną?”
Kolejny dzień to wizyta w naszej szkole, gdzie obserwowaliśmy zajęcia koła języka japońskiego prowadzonego przez p. Justynę Połacieniec - Obyczaj parzenia herbaty. Wszyscy byliśmy zainteresowani i zauroczeni bogactwem obyczaju parzenia herbaty w Japonii.
Następnie obserwowaliśmy warsztaty Loesje, w których uczestniczyła klasa 1F1. Była to nauka wspólnego tworzenia hasła, powiedzenia, np. „Za długie mam myśli na krótki spacer”, „Transport publiczny, czekam aż zaczniemy narzekać na teleportację”
W dalszej części dnia obserwowaliśmy przykład zajęć pozalekcyjnych - koła historycznego prowadzonego przez p. Jacka Murawskiego - podczas których poznaliśmy historię Warszawy w skrócie. Skąd pochodzi nazwa Warszawa, jaki jest hejnał Warszawy i wiele innych historyjek związanych ze Stolicą.
Zajęcia okazały się bardzo interesujące, pełne humoru ale i wiedzy.
W środę gościliśmy w Szkole Podstawowej nr 377, gdzie obserwowaliśmy lekcję języka rosyjskiego poświęconą ćwiczeniu słownictwa z tematu jedzenie. Uczniowie ćwiczyli struktury leksykalne a jednocześnie przygotowywali sałatkę. Później uczestnicy - podzieleni na grupy – uczestniczyli w grze miejskiej. Poznawali ważne miejsca Targówka, poszukiwali znaków miłości.
W czwartek gościła nas Szkoła Podstawowa nr. 221. Obserwacja zajęć w poszczególnych klasach była bardzo ciekawa. Zaczynając od klasy powitalnej, gdzie dzieci uczą się języka polskiego, przez lekcję o stolicach państw, z których pochodzą uczniowie. Uczestniczyliśmy w godzinie wychowawczej, podczas której uczniowie rozmawiali na temat wielokulturowości. Interesujące były zajęcia z programowania prowadzone z dziećmi w wieku 7 lat przy użyciu ozobotów.
W piątek uczestniczyliśmy w warsztatach w Muzeum Polin, gdzie tematem zajęć była wielokulturowość. Po zajęciach zwiedzaliśmy Muzeum.
Wizyta w Berlinie
W dniach 20 – 24 listopada 2017 roku nauczyciele z warszawskich szkół w ramach projektu odbyli wizytę w szkołach berlińskich.
Spotkania miały na celu obserwację zajęć, wymianę doświadczeń nauczycieli polskich i niemieckich. W wielu sytuacjach występowały podobieństwa, ale też zauważalne były różnice. System edukacji w Berlinie (każdy land może tworzyć własny system edukacji) różni się od systemu polskiego. Funkcjonowanie szkół też jest różne w stosunku do polskich szkół na każdym poziomie, organizacja zajęć lekcyjnych, przerwy między lekcjami, zasady wprowadzane w szkołach.
20 listopada zostaliśmy zapoznani z berlińskim systemem edukacji oraz odbyliśmy warsztaty dotyczące wielokulturowości.
W kolejnych dniach odwiedziliśmy poszczególne szkoły:
- 21 listopada byliśmy w Katharina- Heinroth - Grundschule,
- 22 listopada odwiedziliśmy Schiller - Gymnasium,
- 23 listopada 2017 r. gościliśmy w Robert- Jungk- Oberschule.
Wizyta była bardzo udana, dzięki dobrej organizacji i życzliwości szkół nas goszczących. Każdy z uczestników mógł wzbogacić swój warsztat pracy obserwując ciekawe zajęcia lekcyjne. W wolnym czasie mogliśmy podziwiać, poznawać jedno z największych europejskich miast – Berlin.
W dniach 16 – 20 października gościliśmy partnerów projektu w Warszawie.
W naszej szkole 17 października w godzinach 9.00-14.00 odbyło się spotkanie „Job shadowing”.
W spotkaniu brali udział nauczyciele ze szkół berlińskich i warszawskich, którzy są uczestnikami projektu. Podczas spotkania nauczyciele zwiedzili naszą szkołę, zapoznali się z warunkami i metodami pracy.
Goście uczestniczyli w dwóch lekcjach: geografii i wiedzy o społeczeństwie.
Tematem pierwszej z nich, prowadzonej przez panią Adrianę Marczyńską było Zróżnicowanie rasowe i językowe ludności świata, natomiast pan Marcin Kozera przygotował lekcję w języku angielskim Hejt STOP na temat mowy nienawiści obecnej na stronach portali społecznościowych.
Po obserwacji lekcji nastąpiło ich omówienie oraz odbyło się spotkanie z Panią Dyrektor, na którym zaprezentowano dotychczasowe działania szkoły w zakresie różnorodności kulturowej. Pani Justyna Połacieniec, nauczycielka języka angielskiego, przedstawiła je w formie prezentacji multimedialnej.
Czas trwania projektu - 1.09.2016 - 31.08.2018
Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Tytuł projektu
Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach Warszawa-Berlin
Projekt realizowany z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Realizatorzy projektu /strona polska/
Miasto stołeczne Warszawa
Szkoły, do których uczęszczają uczniowie cudzoziemscy:
Samorządowa placówka doskonalenia nauczycieli:
Uczelnia pedagogiczna:
Realizatorzy projektu /strona niemiecka/
Berlin - reprezentowany przez Senat Berlina, Departament ds. Edukacji, Młodzieży i Nauki (Partner projektu)
Szkoły, do których uczęszczają uczniowie cudzoziemscy:
Organizacje pozarządowe:
Cele projektu: