XCIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta
ul. Fundamentowa 38/42
04-036 Warszawa
sekretariat@herbert99lo.edu.pl
telefon: 226719927
fax: 226719927
1. Regulamin projektu
2. Wyniki rekrutacji
3. Prezentacje dotyczące edukacji w Finlandii:
4. Streszczenie raportu końcowego projektu
Projekt nr 2017-1-PL01-KA101-036341
Projekt "Z Herbertem w przyszłość" został opracowany w XCIX Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta w Warszawie. Jego realizacja przewidziana jest w okresie od 01.09.2017 r. do 28.02.2019 r. Głównym celem projektu jest przygotowanie do opracowania koncepcji pracy szkoły, by lepiej niż dotychczas przygotowywała uczniów do życia w przyszłości, w wielonarodowej Europie. Cele projektu skupiają się na poszukiwaniu rozwiązań kształcących samodzielność uczniów, zwiększających ich szanse na znalezienie dobrej pracy, m.in. dzięki przygotowaniu do wielojęzyczności, wielokulturowości; pracy zespołowej.
Do realizacji projektu wybrano zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami 8 nauczycieli - 4 nauczycieli języka angielskiego, w tym dwoje nauczycieli uczących matematyki i informatyki oraz historii i wiedzy o społeczeństwie w klasach dwujęzycznych, dyrektora szkoły (nauczycielka matematyki), nauczycielkę języka niemieckiego, 2 nauczycielki uczące języka polskiego i wiedzy o kulturze, z kwalifikacjami glottodydaktycznymi.
Głównymi działaniami w projekcie będą mobilności (w kilku krajach Europy):
Dzięki uczestnictwu w warsztatach, wydarzeniach kulturalnych uczestnicy zyskają możliwość zapoznania się z nowoczesnymi metodami i technikami nauczania języków obcych, w tym CLILL, o charakterze interdyscyplinarnym, będą doskonalić swoje kompetencje językowe i metodyczne.
Nieocenioną wartością mobilności jest możliwość kontaktu z nauczycielami z całej Europy, dzielenia się doświadczeniem.
Projekt przebiegnie w następujących etapach: przygotowanie mobilności, główne działania - udział w szkoleniach, rozpowszechnianie i wdrażanie efektów projektu, ewaluacja.
Główne efekty projektu:
Korzyści długoterminowe to nauczanie w szkole nowego języka obcego, realizacja dalszych projektów międzynarodowych, poprawa wyników nauczania.
24 czerwca wyruszyłam do Comillas – małej miejscowości w północnej Hiszpanii, w prowincji Cantabria. Przyjechałam tu doskonalić swoje umiejętności językowe oraz poznawać kulturę Hiszpanii. Przez trzy tygodnie, czyli do 13 lipca uczestniczyłam w zajęciach w Międzynarodowym Centrum Studiów Języka Hiszpańskiego.
Comillas liczy około 2000 mieszkańców, zaś w okresie letnim liczba zamieszkujących w nim osób wzrasta nawet do 40000. Jest to bardzo popularna wśród Hiszpanów – szczególnie mieszkańców Madrytu – miejscowość letniskowa. Przyciąga turystów piękną plażą, zabytkami i ciekawą historią, a także położeniem w pobliżu Parku Natury Oyambre oraz pasma górskiego Picos de Europa.
Miejscowość istnieje od co najmniej XI wieku, jednak największy rozkwit przeżywała na przełomie XIX i XX wieku, kiedy to Antonio Lopez y Lopez de Lamadrid zainwestował zarobione na Kubie oraz interesach bankowych pieniądze w swoją rodzinną miejscowość. Tu wybudował pałac letni dla swojej rodziny, kaplicę oraz sfinansował budowę Seminarium Duchownego. Projekty te kontynuował jego syn Claudio Lopez Bru. Miejscowość zyskała sławę w Hiszpanii, gdy – na zaproszenie markiza Lopez - na wakacje zaczął tu przyjeżdżać król Alfons XII z rodziną, a następnie Alfons XIII. Mieszkańcy Comillas z dumą mówią, że ich miejscowość wówczas była stolicą Hiszpanii.
W czasie mojego pobytu mieszkałam u hiszpańskiej rodziny. Ana jest przewodniczką po Seminario Mayor – najstarszej, wyremontowanej części budynku dawnego Seminarium Duchownego. Kiko jest działaczem kantabryjskiej partii, zna doskonale historię miasta (mieszka w nim od pokoleń). Obydwoje angażują się z życie lokalnej społeczności, dzięki czemu miałam okazję uczestniczyć w święcie Comillas, festynie – Święcie Sardynki, procesji Jesus Lamparo – patrona rybaków. Dzięki moim gospodarzom bliżej poznałam historię Hiszpanii (szczególnie wojny domowej) z perspektywy prywatnych losów, obyczaje i zwyczaje językowe specyficzne dla tego regionu Hiszpanii.
Kurs w Międzynarodowym Centrum Studiów Języka Hiszpańskiego z siedzibą dawnym Seminarium Duchownym pozwolił mi doskonalić moje umiejętności językowe. Dzięki niemu usystematyzowałam swoją wiedzę i wyćwiczyłam umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu, co pozwoliło mi przystąpić do egzaminu DELE na poziomie C1, który zdałam, co pozwoli mi na uczenie w naszym Liceum języka hiszpańskiego. Będzie to kolejny język obcy nauczany w naszej szkole.
Halina Kwiatkowska
W ramach programu Erasmus+ „Z Herbertem w przyszłość” brałyśmy udział w dwutygodniowym kursie języka angielskiego Advanced Language, Materials and Methodology w Norwich w Wielkiej Brytanii w dniach od 2 lipca 2018 do 13 lipca 2018 roku.
Zajęcia były prowadzone przez trzech nauczycieli akademickich: Claudię Ferradas, Martyna Clarke’a oraz Chrisa D. Rose, reprezentujących szkołę języka angielskiego Norwich Institute for Language Education (NILE)), która powstała w 1995 roku.
Mieszkałyśmy w akademiku miejscowego uniwersytetu, The University of East Anglia. Oprócz pokoju z łazienką miałyśmy do dyspozycji również zaplecze kuchenne pozwalające na samodzielne przygotowywanie posiłków, na które miałyśmy fundusz z programu Erasmus +. W kuchni toczyły się też namiętne dyskusje z innymi uczestnikami kursów w NILE pochodzącymi z różnych krajów świata.
W rezultacie kursu zdobyłyśmy wiadomości między innymi na temat: rozwijania umiejętności XXI wieku; międzykulturowych implikacji uczenia się języka obcego; współczesnego, ciągle zmieniającego się języka angielskiego; współczesnego społeczeństwa brytyjskiego, brytyjskiej polityki i kultury; zasad i kryteriów wyboru, projektowania i ewaluacji materiałów językowych; stosowania technik interwencji tekstowej; zasad testowania i oceniania zorientowanego na uczenie się.
W czasie kursu zapoznałyśmy się z całą ofertą Szkoły NILE, uczestniczyłyśmy w zwiedzaniu miasta Norwich, jego zabytków, parków i ogrodów oraz licznych sklepów, wystaw, teatrów oraz brałyśmy udział w święcie miasta Norwich - w paradzie wszystkich jego szkół, klubów i instytucji kulturowych. Ponadto zwiedzałyśmy Cambridge -King’s College i inne zabytki miasta i Ogród Botaniczny w Cambridge.
Podczas kursu mogłyśmy korzystać z bogato wyposażonej biblioteki szkoły NILE, kopiować część podręczników i materiałów, otrzymałyśmy też dostęp do materiałów naszych nauczycieli on-line, brałyśmy udział w dodatkowych zajęciach integrujących nauczycieli na kursach oraz w wykładach na temat zjawiska dwujęzyczności.
W rezultacie uzyskałyśmy dużą dawkę wiedzy oraz praktycznych propozycji zajęć i metod nauczania, testowania i motywowania uczniów - nakierowanego w stronę wielokulturowości i indywidualnego traktowania uczniów, ich tożsamości kulturowej oraz osobowości i zainteresowań.
Tą wiedzą i doświadczeniami z kursu będziemy się dzielić z nauczycielami języka angielskiego i nauczycielami innych przedmiotów.
Małgorzata Dzięgielewska-Kozak i Monika Wasilewska
KURS W BERLINIE – Intensive German Course and CLIL for Teachers, Carl Duisberg Centrum
Seminarium w Berlinie odbyłam w dniach 15-19 października 2018 r. Obejmowało ono 24 godziny kursu językowego i 6 godzin poświęconych metodzie CLIL. W kursie uczestniczyły nauczycielki języka niemieckiego z Łotwy, Węgier, Słowacji i Polski.
Zajęcia językowe prowadzone były przez dwie lektorki i obejmowały pracę z tekstami – słuchanymi lub czytanymi, ćwiczenia językowe – rozszerzanie słownictwa. Ćwiczone było mówienie, uczestniczki kursu przedstawiły m. in. systemy szkolnictwa w ich krajach, w trakcie dyskusji na różnorodne tematy odwoływano się zawsze do realiów istniejących w poszczególnych krajach. Tematyka zajęć dotyczyła bieżących problemów społecznych, polityki, historii powojennej Berlina oraz dialektu berlińskiego.
Seminarium wprowadziło też w tematykę CLIL, pokazało, jak zdobytą wiedzę teoretyczną zastosować praktycznie na lekcji, jak znaleźć i przygotować materiały dydaktyczne. Uczestniczki kursu zaprezentowały przykładowe lekcje prowadzone metodą CLIL.
Uczestnictwo w kursie w Berlinie przyniosło mi wiele korzyści w różnych sferach mojego życia zawodowego, ale też osobistego. Uzyskałam praktyczne umiejętności istotne dla mojej pracy i rozwoju zawodowego. Poznałam metodę CLIL, w tym podstawy planowania lekcji prowadzonej tą metodą oraz sposób łączenia treści przedmiotowych z nauką języka obcego. Po powrocie do kraju przygotowałam i przeprowadziłam lekcję z wykorzystaniem metody CLIL. Uczniowie zapoznali się z wierszem niemieckiego pisarza, przeprowadzili w języku niemieckim jego analizę, wykorzystując przy tym pojęcia literackie. Podczas kursu uczyłam się na dobrych praktykach – przykładach niemieckich lektorów, ale też innych uczestniczek seminarium.
Uczestnictwo w kursie przyczyniło się do poprawy swobodnego posługiwania się językiem niemieckim, pozwoliło na odświeżenie i poszerzenie moich umiejętności językowych. Poznałam nowe techniki i metody pracy, zdobyłam ciekawe pomysły oraz przykłady pracy grupowej, które pozwolą urozmaicić lekcje języka niemieckiego.
Zdobytą wiedzą dzielę się z innymi nauczycielami. Podczas rady pedagogicznej przedstawiłam w formie prezentacji informację o kursie oraz wyjaśniłam zasady metody CLIL.
Każdego dnia po zakończeniu zajęć miałam możliwość zwiedzania Berlina. Ponieważ podczas wcześniejszych pobytów w Berlinie poznałam najważniejsze obiekty, w tym zabytki tego miasta, skoncentrowałam się tym razem na miejscach – a jest ich w Berlinie bardzo dużo - związanych z historią Muru Berlińskiego oraz poszukiwałam polskich śladów w stolicy Niemiec. Znalazłam materiały tekstowo – zdjęciowe poświęcone Solidarności oraz wystawę poświęconą 100-leciu odzyskania niepodległości przez Polskę.
Podczas kursu nawiązałam nowe kontakty, poznałam nauczycielki z innych krajów, wymieniłyśmy się uwagami na temat organizacji nauczania w naszych krajach, sposobami oceniania uczniów, dostępem do technologii informacyjnych, wykorzystaniem ich na lekcji, itp.
Przygotowując udział w kursie poznałam mechanizmy finansowania projektów w dziedzinie edukacji.
Podsumowując, chcę podkreślić, że udział w kursie ERASMUS + przyniósł mi bardzo dużo korzyści. Poszerzył moje kompetencje społeczne, językowe i kulturowe, zwiększył satysfakcję z wykonywanej pracy, zachęcił do eksperymentowania i rozwijania umiejętności zawodowych. Zdobyta wiedza i doświadczenie znajdują już zastosowanie na moich lekcjach oraz we współpracy z innymi nauczycielami szkoły.
Grażyna Jaroszuk
Szkolenie w ramach programu Erasmus + w Helsinkach i Tallinie w dniach 3 listopada 2018 – 11 listopada 2018 r.
W kolejnej mobilności uczestniczyły cztery osoby – pani Dyrektor Bożena Gromadzka i nauczyciele: Joanna Kordulasińska, Marcin Kozera i Agnieszka Marcinkiewicz. Uczestniczyliśmy w kursie Benchmarking Course Finnish Education System (Erasmus+ KA1 Mobility Course).
Szkolenie miało na celu przybliżenie nam dwóch najlepszych systemów edukacyjnych na świecie. Mieliśmy okazję obserwować nauczycieli w ich codziennej pracy z uczniami, sposoby realizacji programu, metody oceniania, zwiedzić placówki edukacyjne, porozmawiać z nauczycielami i dyrektorami, uczestniczyć w zajęciach warsztatowych, które wyjaśniały nam specyfiki obu tych systemów.
Zdobyłem wiele nowych umiejętności, z których od razu mogłem wprowadzić w życie częstsze stosowanie metody projektu w pracy z uczniami oraz większą aktywizację młodzieży w przebiegu samej lekcji – metody aktywizujące, chociażby praca w parach, prezentacje uczniowskie.
Zobaczyliśmy wiele pięknych miejsc – w Helsinkach i w Tallinie, mieliśmy okazję poznać uczestników kursu z wielu krajów Europy – na przykład z Grecji, Niemiec, Portugalii, Hiszpanii i… z Polski. Opowiadaliśmy o tym, co dzieje w naszej szkole, dzieliliśmy się dobrymi praktykami, dowiedzieliśmy się też wielu interesujących rzeczy na temat pracy nauczycieli w innych krajach europejskich. I mieliśmy okazję spróbować typowego fińskiego (a raczej karelskiego) jedzenia w uroczej restauracji Ravintola Konstan Möljä prowadzonej przez Polkę i jej męża, Fina.
Miałem przyjemność odbyć szkolenie z ciekawymi ludźmi w pięknych miejscach, co widać na załączonych obrazkach.
Marcin Kozera