XCIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta w Warszawie

SERCE DLA KRESÓW

Uczniowie XCIX LO kwestowali na Wojskowych Powązkach

Każdego roku, w okresie poprzedzającym dzień Wszystkich Świętych lub bezpośrednio po nim, Fundacja Dziedzictwo Kresowe organizuje kwestę na warszawskich cmentarzach, której celem jest zbieranie datków finansowych na ratowanie polskiego dziedzictwa i dorobku kulturowego na kresach południowo-wschodnich, szczególnie renowację i rekonstrukcję zabytków, pomników i mogił zmarłych, pochowanych na cmentarzach we Lwowie - Łyczakowskim i Janowskim. W tym roku, na apel Fundacji, dyrekcji i nauczycieli liceum odpowiedziała liczna, siedemnastoosobowa grupa uczniów z różnych klas, która, w dniach 30 października i 1 listopada, razem z nauczycielami, podjęła się uczestnictwa w tym wydarzeniu.

Łyczaków to jedna z czterech narodowych nekropolii Rzeczpospolitej, gdzie spoczywają luminarze polskiej kultury, nauki, myśli społecznej okresów minionych i obrońcy Lwowa lat 1918-1920. Mniej znany jest Cmentarz Janowski, gdzie też są pochowani bohaterowie wojny z Ukrainą (1918-1919) i bolszewickiej (1920) oraz ofiary masakr w mieście zawsze wiernym, dokonanych przez NKWD. Jednak wiele mogił na Janowskim jest zaniedbanych, zapuszczonych i popadających w ruinę, stosunkowo rzadko odwiedzanych przez rodaków przyjeżdżających z Polski.

Nasi kwestarze, ubrani w specjalne koszulki, zaopatrzeni w tabliczki informujące o celach zbiórki i w żelazne puszki, „rozsypali się” po cmentarnych alejkach, gdzie można było spotkać najwięcej odwiedzających te miejsca. Kwestę wspierali wszyscy: osoby starsze, rodziny, kilkuletnie dzieci , którym wsunięcie do puszki choćby przysłowiowego grosza sprawiało wielką frajdę. Przy okazji uczniowie odwiedzili najważniejsze miejsca na Powązkach: kwatery powstańców warszawskich 1944 (Pomnik Gloria Victis), szarych szeregów, ofiar katastrofy koło Smoleńska w 2010 roku, „Łączkę” – najsmutniejsze miejsce w Warszawie, Aleję Profesorską i Zasłużonych.

Uczestnictwo w tej akcji było dla uczniów niezwykle satysfakcjonujące, a jednocześnie atrakcyjne, sprzyjające dodatkowym, bardziej pogłębionym refleksjom. Starajmy się więc zachowywać tradycję, wartości, naszą tożsamość, bo to są nieprzemijające dobra przekazywane kolejnym pokoleniom. Ratujmy polskie dziedzictwo – tak trzeba.